torsdag den 10. marts 2016

IT kommunikation i relation til sundhedsvæsenet

Udarbejdet af Maika, Simone, Fie og Katrine


Hvilke oplysninger kan man hente på Sundhed.dk
Sundhed.dk er skabt med det formål, at skabe en direkte adgang til sundhedsvæsenet. Det skal gøre det nemmere for borgerne at bruge sundhedsvæsenet, og samtidig gøre kommunikationen mellem sundhedsfaglige nemmere. Derudover er Sundhed.dk en del af den nationale strategi for for digitalisering af sundhedsvæsenet.

Som borger har man mange forskellige muligheder på Sundhed.dk. Man kan fx få adgang til sin journal fra sygehuset og finde generel information om sundhed, sygdom og patientrettigheder fra det offentlige.


Sundhed og forebyggelse


Herunder kan du få informationer omkring livsstil, bl.a. læse omkring sund kost og teste dit BMI, læse om rygning og alkohol samt motion og stress. Yderligere kan du finde informationer omkring hvilke sundhedstilbud der findes i din kommune. Du kan finde informationer omkring graviditet, fødsel og barsel, kroniske sygdomme og du kan læse om de forskellige gældende vacciner. Herunder findes også info omkring en app sundhedsvæsnet har lavet, som kan bruges til at finde adresser eller telefonnumre på diverse læger eller andet sundhedsrelateret.



Sygdom og medicin


Her kan du læse om de mest fremtrædende sygdomme, medicin og patientnetværk.


Behandlinger og rettigheder

Her finder du information omkring sygesikring og lægevalg, sygehusvalg, patientvejledning, pakkeforløb bl.a. omkring kræftpakker eller hjertesygdomme. Du kan læse om valg af tandlæger, og yderligere om specialtandpleje, omsorgstandpleje, børne og ungdomstandpleje mm. Du kan finde informationer omkring lægevagten, skadestuen og alarm 112.

Du kan finde information omkring psykiatri, kvalitet i behandlingen, klage og erstatning og om sundhedsvæsenet generelt, omkring regioner, kommuner og andre sundhedsaktører.


Sundhedsjournal og registreringer

Herunder finder du sundhedsdata fra læge og sygehus, du kan læse om tilmelding af organ eller bloddonation m.fl. Du kan yderligere læse om datasikkerhed, hvem der har adgang til dine data, og hvordan de bliver beskyttet.


Hvilke oplysninger kan man som borger hente specifikt til sig selv på Sundhed.dk efter log in med NemID?
  • Overblik
  • Læge
  • Fællesmedicinkort 
  • Journalnotater fra sygehus 
  • Behandlinger på sygehuse 
  • Konsultationer hos læge m.fl. 
  • Organdonation 
  • Livstestamente 
  • Laboratoriesvar 
  • Cave 
  • Henvisninger 


Hvilke oplysninger kan man hente på Borger.dk?
Borger.dk er borgerens samlede digitale indgang til den offentlige sektor og giver adgang til myndighedernes selvbetjenings løsninger. Borger. dk indeholder tekster og selvbetjening inden for 18 overordnede emner:

  • Familie og børn
  • Skole og uddannelse
  • Sundhed og sygdom
  • Ældre
  • Handicap
  • Arbejde, dagpenge, ferie
  • Økonomi, skat, SU
  • Pension og efterløn
  • Bolig og flytning
  • Miljø og energi
  • Transport, trafik, rejser
  • Danskere i udlandet
  • Udlændinge i Danmark
  • Samfund og rettigheder
  • Politi, retsvæsen, forsvar
  • Internet og sikkerhed
  • Digital Post
  • Kultur og fritid

Borger. dk er en del af den fælles orienterede digitaliseringsstrategi om at sikre en effektiv digital kommunikation med borgerne. Hovedfokus er, at borgerne skal kunne få svar på spørgsmål hurtigt og betjene sig selv digitalt uden problemer. I 2015 blev version 3 af Borger.dk lanceret, som skal sikre, at Borger.dk bliver borgernes første valg når de for eksempel skal bestille nyt pas, finde vuggestueplads og søge om diverse tilladelser.



Hvordan kan man kommunikere digitalt udover via NemID?


Sundhedsfagligt kommunikeres der igennem EPJ. Yderligere kan man kommunikere via e-mail og telefon.

Vi synes det er et svært spørgsmål, da det kan forstås på to måder:
Hvordan kommunikeres der uden brug af NemID, eller
Hvordan kommunikeres der via NemID, udover Borger.dk og Sundhed.dk

Derudover snakkede vi om, at borgerne er dækket godt ind med Sundhed.dk og Borger.dk. Der er adgang til rigtig mange funktioner og oplysninger, og stor mulighed for selvbetjening.



Hvilke fordele og udfordringer ser I ift. jeres patient/borger?


Vores patient har nogle udfordringer i forhold til at benytte digital kommunikation, da han er blind. På den anden side kan det også være en fordel, at han kan bruge sundhed.dk fx, til at indhente oplysninger, i stedet for at skulle bevæge sig fysisk ind på kommunen og hente samme data. Derved sparer han tid og kræfter, som i stedet kan bruges på fx genoptræning. For at komme omkring udfordringerne ved at være blind, kunne han få hjælp af sit netværk, fx pårørende eller venner.

Yderligere kan han, ved hjælp af digital kommunikation, få relevante informationer omkring sine indlæggelser, samt sin sygdom.



Refleksioner


Vi synes digital kommunikation er en stor del af fremtiden. Det giver administrative fordele, ligesom det giver borgerne bedre mulighed for at udnytte de tilbud der findes i sundhedssystemet.

I det tværfaglige projekt arbejdede vi med arbejdsplatforme, hvor vi drømte om ét fælles system for alle faggrupper, så fx regionale grænser udviskes i forflytningen af informationer, og så borgerne kun skal kende én hjemmeside, hvor de har adgang til al selvbetjening. Dette vil vi skrive mere om i vores indlæg omkring det tværfaglige

Ingen kommentarer:

Send en kommentar