Sundhedsinformatik
Under dette emne lærte vi om EPJ samt baggrunden for EPJ. Vi lærte om hvordan EPJ var et system der var tænkt til at give patienterne et sammenhængende patientforløb. Derudover skulle vi forklare nogle forskellige forkortelser og systemer, både hvad de stod for og hvad de indebar. De relevante forkortelser/systemer var FMK og DRG-systemet.
Sygeplejefag
I sygeplejefag lærte vi om begreberne sundhedsfremme og forebyggelse. Vi lærte om teoretikeren Aaron Antonovsky, og den måde han ser på sundhedsfremme og forebyggelse i to flod metaforer på. Derudover lærte vi om patogenese og saltogenese, OAS og hvilke elementer der skal være til stede før man har oplevelsen af stærk OAS (forudsigelighed, håndterbarhed, meningsfuldhed).
Sociologi
I sociologi lærte vi om kultur og om hvordan kultur kan være statisk eller dynamisk. Derudover hørte vi om nogle centrale begreber i læren om kultur. Vi blev introduceret for tre forskellige teoretikere: Habermas og hans syn på det komplekse samfund, Madeleine Leininger og hendes kulturbegreber, plus hendes sunrise model, og Josepha Campinha-Bacote som siger noget om kulturel kompetence i sygeplejen.
I sociologi lærte vi om kultur og om hvordan kultur kan være statisk eller dynamisk. Derudover hørte vi om nogle centrale begreber i læren om kultur. Vi blev introduceret for tre forskellige teoretikere: Habermas og hans syn på det komplekse samfund, Madeleine Leininger og hendes kulturbegreber, plus hendes sunrise model, og Josepha Campinha-Bacote som siger noget om kulturel kompetence i sygeplejen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar