mandag den 29. februar 2016

Tredje vejledning

Udarbejdet  af Camilla, Fie, Simone og Maika

Notater til vejledning

Vi har ikke lagt noget teoretisk viden op omkring, hvordan man laver spørgeskemaer. Den teori skal med på bloggen. Vi snakkede om, at teorien skal på bloggen, og så i mindre grad i metodeafsnittet i rapport.

Bloggen skal rumme det hele. Jo mere detaljeret bloggen er, jo bedre grundlag er der for en god diskussion til eksamen. Anne vurderer at vi er på rette spor, vi har rykket os meget siden starten.

Vi skal være sikre på at komme ind på alle fagene, vi har vist Anne de etiketter vi bruger på siden, som kan bruges til at søge efter de forskellige fag.

Sæt ord på, hvis noget teori er svært at relatere til casen, og brug så i stedet energi på at gengive teorien. Kan måske særligt gøre sig gældende for organisation og ledelse samt jura.

Vi må gerne dele opgaverne lidt ud imellem os. Vi snakkede om, at vi i gruppen har delt nogle opgaver ud mens vi fysisk var i samme rum. Det gav bedre effektivitet, og det var rart, a vi alligevel kunne reflektere sammen. Vi gjorde os nogle overvejelser om, om vi af og til burde dele gruppen i to, da vi ofte synes det er en langsom proces at være 5 personer der skal blive enige. Husk at dokumentér arbejdsprocessen i dagbogen.


Spørgeskema
Vi har lavet spørgeskemaet på dansk, vi skal huske at begrunde hvorfor vi ekskluderer ikke-dansktalende studerende. Generelt skal vi huske at lave vores afgrænsninger.

Baggrundsspørgsmålene er fine. Husk at vi skal argumentere for valget af vores spørgsmål.

Anne foreslog, at lave en svarmulighed under uddannelse der hedder "Andet", evt. hvor respondenten kan skrive hvilken uddannelse det så er.

I hovedspørgsmålene skal vi være opmærksomme på, om der bruges fagsprog. Giv evt. spørgeskemaet til et familiemedlem, en pilot-test. Dokumenter dette i rapporten, da det er en del af metoden.

Gastroparese - mavesækslammelse.

Hvilke faktorer kan have betydning for de komplikationer, som kan opstå hos patienter med diabetes.

Vi snakkede om, om spørgsmål 6 er nødvendigt. Det var oprindeligt lavet for at inddrage sociologi. Anne foreslog, at man kan inddrage sociologi fra baggrundsspørgsmålene i stedet for. Sociologi kan også inddrages omkring spørgsmål 3. Det er godt, at vi gør os nogle tanker om at inddrage flere fag.

Hvad er respondenternes forforståelse for, hvornår senkomplikationer indtræder? Det kunne være et relevant spørgsmål at tage med. Belyser patienternes kendskab til senkomplikationerne.

Eksempel:

Kan komplikationer til diabetes opstå:
Hele livet
Oftest hos personer over 60

Vi kan koble vores egen case til dette spørgsmål, da hans senkomplikationer er indtrådt tidligt i livet, grundet dysreguleret bodsukker.


Næste vejledning
10. marts i den afsatte lektion.

Skriv på bloggen, hvis der er noget Anne skal forberede til næste vejledning.

Vi skal snakke sammen i gruppen om, hvornår vi har brug for vejledning fremadrettet, det gør vi næste gang gruppen er samlet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar